Velfungerende markeder er vejen til vækst og forbrugervelfærd
Digitale formidlingstjenester
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fører tilsyn med, at danske digitale formidlingstjenester overholder forordningen om digitale tjenester (DSA). Med de nye regler får tjenesterne en række nye pligter, der skal medvirke til at begrænse omfanget af ulovligt indhold online. Fx skal brugere kunne anmelde ulovligt indhold til tjenesten og kunne klage til tjenesten, hvis indholdet ikke fjernes. Hvis tjenesterne under det danske tilsyn ikke overholder kravene i DSA, kan DSA-tilsynet gribe ind.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Folketinget har vedtaget ændring af konkurrenceloven
Folketinget har i dag vedtaget et forslag om at ændre konkurrenceloven. Ændringerne skal skabe mere effektiv konkurrence ved at give Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nye beføjelser og indføre nye principper for bødeberegning.
Læs mere
-
Sø- og Handelsretten: Tøjforhandlere overtrådte konkurrenceloven
Det var i strid med konkurrencereglerne, da tøjforhandlerne Hugo Boss og Kaufmann udvekslede oplysninger om blandt andet udsalgspriser. Desuden har Hugo Boss ulovligt udvekslet oplysninger med tøjforhandleren Ginsborg i en tilsvarende sag. Det har Sø- og Handelsretten afgjort.
Læs mere
-
Ny vejledning: ”Frit valg af betalingsvaremærke” i fysisk handel
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udgivet vejledningen ”Frit valg af betalingsvaremærke”. Den handler om reglerne i interbankgebyrforordningen, når co-brandede betalingskort benyttes til walletløsninger.
Læs mere
Elbilister går glip af konkurrencegevinster
Markedet for opladning af elbiler er nyt og i hastig vækst. Men konkurrencen har det svært, og det koster elbilisterne dyrt. Det viser Konkurrencerådets analyse.